Nazywam się Małgosia Pieczyńska. Jestem Wedding Plannerem z 15 letnim doświadczeniem w organizacji wesel. Jestem również Prezesem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wedding Plannerów (www.pswp.pl).
Od 2008 roku prowadzę swoją firmę Wedding Plannerską oraz szkolę Wedding Plannerów. W czasie swojej 15 letniej pracy w branży ślubnej doświadczyłam wielu zmian i trendów, które wpływały na kształtowanie się branży ślubnej w Polsce. W mojej ocenie najważniejsze z nich, które znacząco wpłynęły na kształt branży ślubnej jaką znamy dzisiaj to, światowy kryzys finansowy z roku 2008, dynamiczny wzrost wartości branży w latach 2012-2020, pandemia COVID-19 z lat 2020-2022, a w chwili obecnej niestabilna sytuacja gospodarczo – polityczna w Europie oraz wejście na rynek Par Młodych, które są osobami zaliczanymi do pokolenia Generacji Z.
Pracując w branży ślubnej od 15 lat, już dwukrotnie zauważyłam duże zmiany pokoleniowe Par Młodych. Zaczynając pracę w zawodzie Wedding Plannera, pierwsze wesela organizowałam dla Par Młodych urodzonych jeszcze w latach 80 ubiegłego wieku. Ok 2015 roku zauważyłam, że na rynek ślubny wkroczyły Pary Młode urodzone na początku lat 90. Natomiast obecnie na rynku pojawiły się Pary Młode zaliczane do pokolenia Generacji Z. Obecnie właśnie Pary Młode z Generacji Z wchodzące na rynek bardzo mocno wpływają na dzisiejszy kształt branży ślubnej zmieniając ją znacząco. Różnica pomiędzy tymi pokoleniami Par Młodych jest kolosalna. Jest jeszcze większa, niż różnica pomiędzy tymi pierwszymi z lat 80 i 90. Niestety niedostosowanie swoich usług, swoich ofert oraz brak odpowiedzi na specyficzne potrzeby tych Par Młodych, może być czynnikiem decydującym o tym, czy będziemy potrafili skutecznie funkcjonować w nowej rzeczywistości, w dzisiejszej oraz przyszłej branży ślubnej i czy będziemy potrafili dostarczać usługi, jakich w chwili obecnej oczekuje rynek i Generacja Z.
Zauważyłam, że od pewnego czasu wielu Podwykonawców nie dostrzega tych zmian i tym samym nie potrafi się do nich dostosować oraz na nie odpowiedzieć. Powoduje to ich narastającą frustrację i błędne odczytywanie płynących sygnałów z rynku. Po prostu nadeszły zmiany. Zmiany jeszcze większe, niż te dekadę temu. I jeśli za nimi podążysz i na nie odpowiesz, to wygrasz! Jeśli nie, to prawdopodobnie z rynku wypadniesz.
Generacja Z – charakterystyka
Generacja Z, znana również jako “Centennials” lub “Post-Millennials”, obejmuje osoby urodzone w latach 1997-2012. Jest to pokolenie, które dorastało w erze gwałtownego rozwoju technologicznego i dużych zmian społecznych (powszechny dostęp do internetu, wejście Polski do Unii Europejskiej, otwarcie granic, wielokulturowość, ale również kryzys migracyjny, pandemia COVID-19 oraz obecnie wojna na Ukrainie i zawirowania gospodarczo polityczne w całej Europie). Charakteryzuje je wiele unikalnych cech, które wywierają wpływ na kulturę, gospodarkę i społeczeństwo.
Jedną z najważniejszych cech Generacji Z jest ich niezwykła zależność od technologii. To pierwsze pokolenie, które dorastało z szerokim dostępem do smartfonów, tabletów i internetu. Osoby zaliczane do Generacji Z posiadają naturalne umiejętności w obszarze nowych technologii i są niezwykle sprawni w korzystaniu z różnych platform społecznościowych i aplikacji mobilnych. Jednak równocześnie stawiają również duży nacisk na prywatność i bezpieczeństwo w sieci.
Generacja Z jest również znana z dążenia do samorealizacji. Mają wyraźne cele i oczekiwania, a ich podejście do pracy oraz własnej przedsiębiorczości różni się znacząco od poprzednich pokoleń. Często preferują elastyczne formy zatrudnienia, takie jak praca zdalna czy praca w oparciu o projekty. Są kreatywni, przedsiębiorczy i posiadają zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości oraz sytuacji rynkowej.
Wzrasta również świadomość społeczna Generacji Z. Osoby te angażują się w działania na rzecz równości, ochrony środowiska i sprawiedliwości społecznej. Ich głębsze zainteresowanie polityką powoduje, że wykorzystują swoje głosy w sprawach, które uważają za istotne. Działają również jako konsumenci odpowiedzialni, preferując firmy i marki, które promują zrównoważony rozwój i posiadają wartości, które są zgodne z ich własnymi.
Ponadto, Generacja Z jest bardzo różnorodna kulturowo i etnicznie. Osoby te, są bardziej otwarte na różnice i dążą do tworzenia inkluzywnego społeczeństwa. Posiadają również duże umiejętności multimedialne i technologiczne, a dzięki swojemu wychowaniu w świecie cyfrowym są w stanie tworzyć i udostępniać treści w wielu formach i od razu, będąc praktycznie cały czas online.
Generacja Z jest pokoleniem, które przeżyło wiele globalnych wydarzeń, takich jak kryzys finansowy czy pandemia COVID-19. Te doświadczenia kształtują ich postawy i podejście do życia. Są odporni, elastyczni i gotowi na zmiany. Moim zdaniem ich wkład w społeczeństwo i świat biznesu będzie niezwykle istotny, ponieważ mają potencjał do generowania innowacji i przemian społecznych.
Generacja Z, a Branża Ślubna
W chwili obecnej Generacja Z ma istotny wpływ na zmiany, które zachodzą w polskiej branży ślubnej. A zmiany te, są ogromne. Poniżej podaję jedynie kilka z wielu aspektów, które należy wziąć pod uwagę prowadząc biznes oraz świadcząc usługi dla dzisiejszych Par Młodych:
- Technologia i media społecznościowe: Generacja Z jest bardzo zaangażowana w korzystanie z technologii i mediów społecznościowych. Firmy z branży ślubnej muszą być obecne na różnych platformach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, WhatsApp czy Pinterest oraz wieli innych, aby dotrzeć do tego pokolenia i promować swoje usługi. Tworzenie atrakcyjnej wizualnie treści i korzystanie z narzędzi interaktywnych jest kluczowe dla przyciągnięcia ich uwagi.
- Personalizacja i unikalność: Generacja Z dąży do indywidualności i wyrażania swojego stylu. Przygotowując ofertę dla tej grupy, branża ślubna musi skupić się na maksymalnej personalizacji usługi. Para Młoda chce, aby ich wyjątkowy ślub, odzwierciedlał ich osobowość i pasje. Zrozumienie ich oczekiwań i dostarczenie nietypowych rozwiązań może budować przewagę konkurencyjną na rynku oraz ostatecznie przynieść sukces usługodawcy.
- Zrównoważony rozwój: Generacja Z jest coraz bardziej świadoma problemów środowiskowych i dąży do podejmowania zrównoważonych decyzji. Firmy z branży ślubnej powinny brać pod uwagę ekologiczne aspekty swojej działalności, oferując produkty i usługi ekologiczne, redukując odpadki i promując odpowiedzialne praktyki biznesowe. Para Młoda może być bardziej skłonna do wyboru dostawców, którzy mają zgodne z ich wartościami podejście do ochrony środowiska oraz aspektów społecznych (tutaj świetnie wpisuje się trend „Zero Waste Wedding”).
- Innowacje technologiczne: Generacja Z jest przyzwyczajona do nowoczesnej technologii, z którą to praktycznie się wychowała i oczekuje, że branża ślubna będzie korzystać z innowacyjnych rozwiązań również. Przykłady, to wirtualne spacery oraz wizualizacje obiektów weselnych, opraw florystycznych, interaktywne strony internetowe umożliwiające planowanie wesela, streaming i transmisje na żywo dla Gości, wynik prac fotografa oraz ekipy video jako pamiątka, którą będą mogli podzielić się ze swoimi bliskimi w mediach społecznościowych (w chwili obecnej częściej oglądacie albumy ze zdjęciami czy rolki na Instagramie czy TikToku?). A w chwili obecnej kluczowe staje się również wykorzystanie sztucznej inteligencji AI w procesie organizacji wesela. Tak, to już się dzieje. To nasza nowa rzeczywistość, a właściwie jej początek. AI wchodzi z impetem w wiele segmentów światowej gospodarki, również do branży ślubnej. W mojej ocenie powoli puka do naszych weddingowych oraz eventowych drzwi technologia związana z metaversum oraz technologia hologramowa.
- Doświadczenie i angażowanie Gości: Generacja Z nastawiona jest na angażowanie Gości i tworzenie niezapomnianych doświadczeń. Branża ślubna musi dostosować się do tego trendu, oferując niepowtarzalne oprawy, scenografie, interaktywne strefy, nowatorskie rozrywki, zabawy i unikalne doświadczenia dla Pary Młodej oraz ich Gości. Może to, również obejmować interaktywne stoiska z fotobudkami, strefy do gier, animacje wirtualne czy niekonwencjonalne atrakcje.
Powyżej przytoczyłam jedynie 5 obszarów, na które prowadząc biznes w branży ślubnej należy zwrócić uwagę, ale oczywiście jest ich znacznie więcej i to one w chwili obecnej będą wpływały na kierunek rozwoju naszej branży.
Myślę, że dostosowanie się branży ślubnej do oczekiwań Generacji Z jest kluczowe dla jej sukcesu. Dostawcy usług oraz Podwykonawcy muszą być elastyczni, innowacyjni i uwzględniać zmieniające się preferencje i wartości tego pokolenia, aby dostarczyć im wyjątkowe i satysfakcjonujące doświadczenia podczas organizacji ślubu i wesela.
Raport
15 lat funkcjonowania w Polskiej Branży Ślubnej daje mi możliwość oraz szeroką perspektywę spojrzenia na zachodzące przez te półtora dekady zmiany. A są one ogromne. Przede wszystkim branża ślubna stała się branżą profesjonalną. Po światowym kryzysie finansowym, którego doświadczyliśmy w 2008 roku, gdzie nastąpił ogromny spadek organizowanych w Polsce wesel (przed rokiem 2008 w Polsce było organizowanych około 250 tysięcy wesel rocznie. Natomiast w czasie kryzysu ilość ta spadła do około 170 tysięcy wesel rocznie), nastąpiło odbicie. I szacując od około 2010 roku ponownie zaczęła rosnąć ilość organizowanych wesel w Polsce. Nigdy już nie doszliśmy do poziomu 250 tysięcy wesel. Wynika to, poniekąd ze zmian kulturowych polskiego społeczeństwa. Doszliśmy do około 200 tysięcy wesel rocznie. Lecz zadziało się coś ważniejszego. Od około 2010 roku zaczęły mocno rosnąć budżety weselne. Dynamika wzrostu była bardzo duża. Co około 3 – 4 lata podwajała się ilość pieniędzy jakie polskie Pary Młode wydawały na swoje wesela. Wg raportu opracowanego przez nasze Polskie Stowarzyszenie Wedding Plannerów wartość polskiej branży ślubnej urosła do kwoty około 7 miliardów PLN rocznie. Tyle Pary Młode wydają co roku na organizację swoich wesel w Polsce. Do tego dochodzi jeszcze aftermarket branży ślubnej, który jest wart około 3,5 – 4 miliardów PLN rocznie. Są to pieniądze, jakie wracają do Par Młodych w formie darowizn i prezentów w kopertach. Pieniądze te, wydawane są przez Pary Młode, oczywiście już na inne cele.
Dokładnie 4 lata temu, w 2019 roku, jako Polskie Stowarzyszenie Wedding Plannerów we współpracy z polskimi Wedding Plannerami, Absolwentami naszej DecorAmor Academy, opracowaliśmy pierwszy w Polsce raport opisujący polską branżę ślubną. W naszym raporcie zatytułowanym “Polska Branża Ślubna w Liczbach” na podstawie próby badawczej (około 2.000 wesel zorganizowanych w Polsce przez naszych Absolwentów) dokonaliśmy dogłębnej analizy zmian naszej branży jaka zaszła w latach 2010 – 2019. A przez tą dekadę zaszło sporo zmian. Chociażby dynamika wzrostu budżetów, spora zmiana struktury wydatkowania budżetu Par Młodych, zmiana miejsca podejmowania decyzji zakupowej przez Pary Młode, wkraczające coraz bardziej w nasze życie media społecznościowe.
Nasz raport cieszył się bardzo dużym zaintersowaniem ze strony branży, ale nie tylko. Wywołał wiele dyskusji, pobudził do działania tysiące osób pracujących w branży ślubnej w Polsce. Dane pochodzące z raportu wielokrotnie były cytowane na łamach serwisów takich jak Forbes, Business Insider, Rzeczpospolita oraz TVN24 BIS.
Dzisiaj zakończyliśmy prace nad kolejną edycją naszego raportu. Analizie został poddany okres od stycznia 2020 do kwietnia 2023. To zapewne najbardziej burzliwy i dynamicznie zmieniający się okres we współczesnej branży ślubnej. Bo przecież w zaledwie 3 lata doświadczyliśmy pandemii COVID-19, skrócenie okienek rezerwacyjnych co diametralnie zmienia proces organizacji wesel oraz zmianę miejsc zapadania decyzji zakupowych Par Młodych, wojny na Ukrainie, zastoju światowej produkcji, zerwania łańcuchów dostaw, zawirowań polityczno – gospodarczych w całej Europie, najwyższej do 25 lat inflacji w naszym kraju oraz wejście w branżę ślubną Par Młodych z pokolenia zaliczanego do Generacji Z.
Takiej dynamiki zmian w branży nie było chyba jeszcze nigdy. Zmiany i nowe trendy które zauważyliśmy to chociażby:
- skrócenie okienka rezerwacyjnego oraz bezpośredni wpływ na proces organizacji wesel
- zmiana struktury wydatkowania i budżetu weselnego (część usług podwykonawców cenowo musi zejść w dół, część zdecydowanie idzie do góry)
- redefinicja struktury i sposobów płatności, co bardzo znacząco wpływa na płynność finansową całej branży
- zmiana miejsc i sposobu podejmowania decyzji zakupowych przez Pary Młode
- zmiana struktury kanałów komunikacji marketingowej i sprzedażowej
- zmiana kosztów komunikacji sprzedażowej
- zmiana struktury wydatków na marketing
- rozwarstwianie się segmentu Klientów (coraz więcej Par Młodych wysokobudżetowych oraz niskobudżetowych, coraz mniej Par Młodych średniobudżetowych)
- i wiele wiele innych….
Nasz raport zatytułowany „Polska Branża Ślubna – 2023” przygotowaliśmy w trzech formułach.
- Raport dla Wedding Plannerów – zamów raport
- Raport dla Podwykonawców pracujących w branży ślubnej – zamów raport
- Raport dla Par Młodych – zamów raport
Raport dla Wedding Plannerów
Jeśli jesteś Wedding Plannerką / Wedding Plannerem działającym w polskiej branży ślubnej, bądź zamierzasz w niej działać raport ten stanowić będzie dla Ciebie kompendium wiedzy niezbędnej do prowadzenia i rozwoju Twojego biznesu we współczesnej branży ślubnej. Przedstawione w raporcie dane oraz dokonane analizy pozwolą Ci właściwie pozycjonować swoją ofertę. Pozwolą Ci właściwie pozycjonować dostarczane przez Ciebie usługi oraz produkty. W raporcie otrzymasz informacje o kryteriach oraz sposobie podejmowania decyzji przez Pary Młode z Generacji Z podczas wyboru Wedding Plannera do organizacji oraz koordynacji swoich wesel. Z raportu dowiesz się, które czynniki i kiedy decydują o wyborze Wedding Plannera oraz jego oferty. Dowiesz się również jak Pary Młode z Generacji Z reagują na różne sposoby ofertowania usług Wedding Plannera. W badaniu wykonaliśmy również analizę porażek ofert kierowanych do Par Młodych z Generacji Z i odnieśliśmy je do danych dotyczących Par Młodych zaliczanych do Milenialsów. To pozwoli Ci dostrzec jak zmienia się współczesna branża ślubna oraz proces organizacji wesel. Dowiesz się jakie są powody odrzucania ofert przez Pary Młode podczas sprzedaży usług planowania wesel oraz dowiesz się, które czynniki decydują o tym, czy Para Młoda skorzysta z oferty, czy też nie. Dane te będą Ci pomocne przy planowaniu aktywności handlowych w czasie realizacji działań lejka sprzedażowego.
Raport ten dostarczy Ci również wielu cennych informacji na temat wielkości oraz struktury budżetów realizowanych projektów ślubnych w czasie 3 ostatnich sezonów. A w przypadku pokolenia Generacji Z struktura ta zmieniła się bardzo mocno. Część podwykonawców będzie musiała obniżyć swoje ceny, po to, aby utrzymać się na rynku, a część może śmiało podnosić. Generacja Z, to kompletnie inne priorytety i kompletnie inne podejście do wydatków.
W raporcie dokonaliśmy również analizy skuteczności kanałów sprzedaży usług Wedding Plannerskich. Z raportu dowiesz się, które w chwili obecnej kanały sprzedaży usług są najskuteczniejsze i najbardziej rentowne. Które najlepiej konwertują i generują sprzedaż. Dokonaliśmy również analiz współczynników konwersji (stosunek ilości pozyskanych Klientów do podjętych aktywności handlowych) każdego z kanałów sprzedażowych.
Dane zawarte w niniejszym raporcie będą dla Ciebie pomocne podczas planowania strategii współpracy oraz komunikacji zarówno z Parami Młodymi jak i Podwykonawcami.
Raport dla Podwykonawców pracujących w branży ślubnej
W raporcie dla biznesów dokonaliśmy tych samych analiz, co dla Wedding Plannerów, ale odnieśliśmy je do Podwykonawców działających w branży ślubnej. Dlatego jeśli jesteś Podwykonawcą, dostarczasz usługi lub towary do polskiej branży ślubnej, to nasz raport będzie stanowił dla Ciebie kompendium wiedzy niezbędnej do tego, aby właściwie i skutecznie prowadzić swój biznes na współczesnym rynku zdominowanym przez Pary Młode z Generacji Z.
Jeśli w chwili obecnej masz problem ze sprzedażą swoich usług, to w naszym raporcie dowiesz się, co jest tego przyczyną. Ale też wiedza zawarta w raporcie pozwoli Ci dostosować swój biznes oraz swoje oferty do potrzeb oraz oczekiwań rynkowych tworzonych przez Pary Młode z Generacji Z.
Raport dla Par Młodych
Nigdy samodzielna organizacja wesela nie była tak trudna jak teraz. Po pandemiczne zawirowania oraz obecna niestabilna sytuacja gospodarczo polityczna bardzo mocno wpływa na kształt obecnej branży ślubnej, a co za tym idzie również na proces organizacji wesela.
Zarządzanie projektem weselnym jest teraz bardzo trudnie i związane jest również z zarządzaniem wieloma elementami ryzyka projektu. A w dzisiejszych niestabilnych czasach tych ryzyk jest bardzo dużo. Najwyższa od 25 lat inflacja, wzrost kosztów energii, zerwane łańcuchy dostaw… i wiele wiele innych. Niestety, bardzo często Podwykonawcy dbając o swoje interesy starają się przenieść całość ryzyka na stronę Par Młodych. Zawierane samodzielnie przez Pary Młode umowy, są mocno jednostronnie korzystne oczywiście dla Podwykonawców i są kompletnie źle wyważone. Pewnie nie raz słyszeliście, bądź czytaliście na różnych forach lub grupach dyskusyjnych historie Par Młodych, gdzie w wyniku zmieniających się warunków otoczenia rynkowego, Podwykonawcy znacząco podnosili ceny swoich usług, renegocjowali umowy, a nawet w najgorszych wypadkach wypowiadali umowy wcześniej zawierane z Parą Młodą. Źle zabezpieczone kontrakty dawały im taką możliwość. Brak stosownej wiedzy dot. zapisów w umowach powoduje, że Pary Młode biorą te ryzyka wyłącznie na siebie.
Dlatego jeśli jesteście Parą Młodą samodzielnie organizującą swoje wesele, ten raport jest zdecydowanie dla Was! Znajdziecie w nim między innymi informacje jak właściwie podchodzić do minimalizowania ryzyk przy prowadzeniu projektu ślubnego. Otrzymacie rekomendacje oraz wskazówki dot. zawierania umów.
Z raportu naszego dowiecie się również jak w chwili obecnej Podwykonawcy odpowiadają na potrzeby Par Młodych z Generacji Z. Czyli tak naprawdę na Wasze potrzeby. Dowiecie się również jak wyglądają struktury budżetów ślubnych.
Raporty nasze zostaną opublikowane 30 czerwca.
Nasze raporty możecie zamówić już teraz w przedsprzedaży w bardzo atrakcyjnej ofercie:
Zamawiając raport do 18 czerwca otrzymacie raport w formacie pdf oraz dodatkowo zaproszenie do wydarzenia online, gdzie Robert Pieczyński – Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wedding Plannerów przedstawi Wam oraz skomentuje dane z raportu. Natomiast na końcu spotkania będzie znakomita okazja! Sesja Q&A dot. informacji zawartych w raporcie.
Ceny przy złożeniu zamówienia do 18 czerwca:
- Raport dla Wedding Plannerów + zaproszenie na wydarzenie online (cena 88,80 PLN zamiast 288,80 PLN)
- Raport dla Podwykonawców pracujących w branży ślubnej+ zaproszenie na wydarzenie online (cena 88,80 PLN zamiast 288,80 PLN)
- Raport dla Par Młodych+ zaproszenie na wydarzenie online (cena 88,80 PLN zamiast 288,80 PLN)
W okresie 18 – 29 czerwca możesz zakupić raport w tych samych cenach, ale nie otrzymasz zaproszenia na wydarzenie online.
Po 29 czerwca ceny raportów będą wynosiły 288,80 PLN.
Tags : generacja z, konsultant ślubny, marketing, Polska Branża Ślubna, polskie stowarzyszenie wedding plannerów, raport, sprzedaż, wedding planner
Dodaj komentarz